Estic molt content que per fi l’ICAA recuperi les ajudes al desenvolupament de projectes audiovisuals. Moltes gràcies a tots els companys que han estat lluitant perquè això sigui possible. Les ajudes al desenvolupament de projectes són una de les millors formes de promoure un cinema independent i autòcton, ja que fonamenten les bases, anticipen problemes i són essencials per finançar adequadament qualsevol projecte. I que l’ajuda sigui dirigida a productors, amb l’obligació de col·laborar i/o contractar guionistes o directors, també ho veig clau per donar consistència i possibilitats reals perquè l’obra acabi sent produïda.
Ara bé, hi ha un tema que és recurrent quan s’articulen lleis de l’audiovisual i és quan es parla de guions. En el cas de la ficció i de l’animació, està molt clar que l’escriptura del guió és la peça més rellevant sobre la qual es fonamenta el desenvolupament d’una pel·lícula. Però sempre trobo a faltar una definició més acurada del terme “guió” quan es parla de desenvolupament de documentals.
No descobreixo res de nou si dic que un documental, en el seu inici, no té gairebé mai un guió, sinó un projecte o tractament, ja que una pel·lícula documental segueix molt viva fins que arriba a la taula de muntatge. Un bon documental, més que dependre d’un guió sòlid, del que depèn és d’una investigació sòlida i extensa i d’un teaser. Aquesta investigació pot prendre la forma de pre-entrevistes, accés a documentació de tota mena, investigació d’arxius (assegurar-se que són arxius disponibles i quin n’és el cost), propostes de reconstrucció o interpretació de fets, etc. I amb tot això, és clar, s’elabora un bon tractament. Però aquest no tindrà el mateix pes que un guió de ficció. A més, moltes vegades, per poder trobar finançament, el documental depèn més de la producció d’un bon teaser, del qual caldran diverses versions, que no pas d’un guió com a tal.
Per això penso que és molt important remarcar molt bé la diferència en la definició de “guió”, o redactar unes bases que tinguin en compte correctament tots els gèneres, no només en el desenvolupament, sinó també en la producció. Especialment on diu que es valorarà el fet d’haver rebut ajudes a l’escriptura de guió quan es concorri a les ajudes a producció.
Per acabar, vull aprofitar aquest article per reiterar el meu agraïment a tots els companys de ProDocs per haver-me escollit productor de l’any de documentals.