PROA

Un retrocés pressupostari per al sector audiovisual

Comunicat de la Federació de Productores Audiovisuals (PROA) davant les repercussions negatives de la manca de pressupostos i el final sobtat de la legislatura per al sector audiovisual

Des de la Federació de Productores Audiovisuals (PROA) volem posar de manifest el desencís que ha provocat en el sector el fet de no haver pogut remuntar una situació negativa que venim arrossegant des de la crisi del 2008. Els pressupostos del 2024 plantejats pel govern de la Generalitat havien de ser un avenç molt important per a la cultura en general i la nostra indústria en particular, però la no aprovació i el final sobtat de la legislatura ens deixen en un llimbs que genera incertesa i preocupació.

El pressupost previst per a Cultura era el més ambiciós de la història: 566 M€ que ens haurien situat en un 1,7% sobre el pressupost total i ens haurien posat en el camí del 2% per al final de la legislatura, que és la fita que ens havíem marcat des de la plataforma Actua Cultura de la qual forma part PROA. La dimensió d’aquesta xifra es fa palesa si la comparem amb la del 2014, que va ser de 225,7 M€. El pressupost per a l’audiovisual hauria estat de 56,3 M€, dels quals 35,5 milions (un 17,7% més) se centrarien en la producció pròpia.

Per tant, hem fet un pas enrere. No aprovar els pressupostos de la Generalitat significa que aquest any 2024 ens atendrem a un pressupost prorrogat. Això vol dir que, d’entrada, només disposem de les dotacions del punt de partida del 2023, no del que es va acabar executant. És a dir, que en la línia de llargmetratges de ficció, per exemple, partim dels 9 M€ i no dels 15 M€ que es van acabar invertint l’any passat. La xifra prevista en els pressupostos del 2024 era de 16,2 M€.

Tot i que avançar les eleccions no afecta el calendari de convocatòries de les línies d’ajut, que mantenen la mateixa previsió de dates, sí que altera el calendari d’accions que han de passar pel Parlament, com és per exemple l’aprovació de la Llei de Comunicació Audiovisual de Catalunya, que queda novament posposada, la Llei dels Drets Culturals o el reconeixement de la Filmoteca com a ens independent vinculat directament a la conselleria de Cultura. Cal recordar, a més, que la CCMA es mantindrà amb el mateix pressupost insuficient.

Paralització a l’Estat espanyol

L’efecte dominó de la no aprovació dels pressupostos catalans ha fet que s’aturi la negociació dels pressupostos generals de l’Estat i que, per tant, també tinguem pressupostos prorrogats. Des de PROA considerem que les repercussions per a l’ICAA poden ser terribles, ja que la convocatòria tardana de les línies d’ajuts a finals de  l’any passat va suposar que part del pressupost no es pogués executar i que, per tant, s’apliqui aquest 2024. Això significa que disposarem de 40 M€ menys, perquè és una quantitat ja compromesa.

També hi ha incertesa sobre què passarà amb les partides variables que des de l’Estat es reparteixen a les comunitats autònomes en funció de la disponibilitat econòmica de cada any, com són per exemple l’anomenat “fondillo”, i els ajuts per a laboratoris i desenvolupament, així com per a exhibició a sales cinematogràfiques.

Tenim el compromís de l’administració per fer el possible per acostar-nos al que estava previst en el nou pressupost. Així doncs, PROA lluitarà en tots els fronts possibles per millorar la situació pressupostària inicial d’aquest 2024.

Està en joc que no retrocedim en els avenços que ha aconseguit l’audiovisual català els darrers anys. Uns avenços que no han estat fruit de la casualitat ni de l’excepció, sinó d’una aposta de país que implica l’Administració, el teixit industrial i una fornada de professionals als quals hem de donar ales. Robot Dreams trepitjant la catifa vermella dels Oscars, Alcarràs coronant-se a la Berlinale o Això no és Suècia obtenint el Prix Europa 2023 a millor sèrie en són clars exemples.

Ens hi juguem molt.