Coincidint amb la vuitena edició del programa d’internacionalització d’empreses audiovisuals de PROA, SPRINT!, Àlex Navarro, membre de la comissió avaluadora i coordinador d’Europa Creativa Desk – MEDIA Catalunya, ens detalla com una empresa novella pot aprofitar la mentorització per part d’un productor experimentat per expandir-se internacionalment.
– Has participat en totes les edicions de SPRINT! (l’antic Creixement Empresarial) com a membre de la comissió avaluadora. En què ha consistit la teva participació?
El programa ha anat millorant amb el temps, sobretot per la participació de les empreses interessades i pel fet que hem anat afinant el maridatge que es fa entre el projecte seleccionat i l’acompanyament d’un productor o productora sènior. A partir de les bases i els objectius del programa, com a membre de la comissió he intentat, amb consens i unanimitat amb la resta de membres, seleccionar aquell projecte que més necessita l’impuls del programa.
– Com descriuries l’evolució que ha fet el programa en aquests anys?
Sobretot ha canviat la percepció que tenen els candidats sobre què poden treure del programa. Nosaltres hem fet un exercici per explicar què podem oferir i ells han variat les seves necessitats. Els projectes s’han de presentar en el punt just, ni massa aviat ni massa tard, per fer aquest viatge anual de mentoria. I no només hem de trobar el projecte que està en el moment just, sinó que també li hem de trobar la parella de ball ideal, amb experiència contrastada. Estic molt content de veure el creixement empresarial que han fet Mireia Graell de Ringo Media, Sergio Grobas de Mayo Films, Japonica… O Boogaloo, que va participar al principi del programa i ara està optant a MEDIAs. Això demostra l’evolució de les empreses petites.
El cinema es basa en la tradició de passar l’herència cinematogràfica d’un cineasta a un altre. I no es tracta només que Hitchcock li passi a Brian De Palma; en producció també es passa el coneixement i la manera de fer. Crec en la línia editorial d’un productor: Lluís Miñarro, Edmon Roch o David Matamoros en tenen. També pots tenir diverses línies, una mainstream i una altra més autoral.
– Com seria el retrat robot d’una empresa candidata al programa SPRINT?
Se’m fa difícil, perquè admetem sèries, animació, llargmetratges de ficció, productes mainstream i autorals, documentals… Cada projecte té una cosa que t’enlluerna, però per a mi el més important és la coherència entre el que l’empesa diu i el que mostra i ensenya, i que ens faci arribar una experiència immersiva en la qual entenguem perfectament quin projecte vol i que, per suposat, tingui una ambició internacional.
Et pots internacionalitzar per dos motius: perquè el projecte es vol internacionalitzar i perquè el professional productor o productora que s’hi presenta, en singular o plural, també es vol internacionalitzar. Molts dels coneixements adquirits a través de la mentoria van a parar a l’empresa, a nivell de mercats, festivals, match making… A més, una de les novetats d’enguany és que la dotació econòmica es podrà destinar a la formació en aspectes com màrqueting, distribució, escriptura de guió, etc.
– Actualment és possible un projecte empresarial audiovisual sense internacionalització?
Sí, l’audiovisual és molt ampli. Pots presentar un format amb un high concept i que TV3 te l’agafi. Això et permet sortir endavant com a productora encara que no et coneguin a Europa ni guanyis el LUX. Ara bé, en un món global on les plataformes tenen molt a dir i on es consumeix contingut sense parar en qualsevol dispositiu, has de tenir una mirada lleugerament ambiciosa, sostinguda i sabent detectar les oportunitats. És una mirada que consisteix en sortir de fer pel·lícules autorals de baix pressupost a fer productes també autorals però més mainstream, amb més pressupost i que puguis exportar-los. Crec que qualsevol director, film maker, director, guionista o productor vol que el seu projecte es vegi a fora. I sense dubte, si arriba a la seva audiència, millor.
– Un dels objectius d’Europa Creativa Media és impulsar la cooperació en l’àmbit europeu. Per tant, la internacionalització que promou SPRINT! va molt lligada als vostres objectius.
Absolutament. És per això que faig aquesta col·laboració amb la resta de membres del panel. Busquem projectes que tinguin cross border appeal, que tinguin intenció de col·laborar, de cocrear, de ser cofinanciats, de coparticipar o de formar part de l’ecosistema europeu.
– Quins consells podem donar a productores novelles que vulguin fer aquest salt internacional?
Com a productora, un cop t’arriba un projecte, has de veure per què li pot interessar a una audiència internacional: perquè el llibre en què es basa s’ha traduït a altres territoris, perquè has fet service amb una empresa estrangera, perquè vas coproduir fa molt de temps com a minoritari amb algú altre, perquè vas ser company de classe d’algú en una iniciativa de formació d’un altre país, perquè parlant en un networking sents afinitat amb altra gent dins del sector… Així veus que el projecte té potencial. Aleshores has de veure on ets fort i on tens l’oportunitat, la feblesa i l’amenaça.