“Tenir equips diversos també vol dir tenir mirades diverses i noves per veure els problemes de sempre i abordar les problemàtiques socials que tractem”. Ho afirma Núria Vergés, directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs de la Generalitat des del 2021.
En el quart episodi de Veus de l’Audiovisual, Vergés conversa amb Jordi B. Oliva, president de PROA, sobre les polítiques d’igualtat en el sector audiovisual. La justícia de gènere i la diversitat no només impacten dins de les empreses productores, sinó que també repercuteixen en els tipus de produccions que veuen la llum i en la generació d’imaginaris més igualitaris.
Durant el programa, Vergés també proposa els passos que una empresa productora pot fer per avançar en l’equitat, passant per la implementació d’un pla d’igualtat o d’un protocol contra l’assetjament. Que l’empresa compti amb plans de prevenció com aquests suposa un argument positiu per a la captació de talent i afavoreix una millor presa de decisions. “Gràcies a la diversitat i a la intel·ligència col·lectiva podem donar solucions noves, en comptes de pensar sempre amb els mateixos perfils, que tenen els mateixos problemes”, diu Vergés. Les desigualtats al sector audiovisual no només es reflecteixen en les trames, sinó també en aspectes tècnics de les produccions.
Enfront d’això, Núria Vergés considera que la tasca de l’audiovisual és molt important quan tracta situacions de discriminació, per tal de fugir del victimisme i “generar utopies i futurs que encara estan per venir, i construir des del relat cultural i audiovisual un futur més igualitari, més desitjable, on tothom estigui més a gust”.
Segons l’informe de CIMA del 2022, l’audiovisual encara és un sector masculinitzat, i només el 37% dels professionals són dones. Segons l’European Audiovisual Observatory, el documental és el gènere amb més proporció de directores (30%), per davant del 21% de la ficció i el 19% de l’animació. Pel que fa a la producció, les dones representen el 43% dels productors en ficció televisiva i del 34% en llargmetratges.
Segons Dones Visuals, de les 31 pel·lícules nominades als últims Premis Gaudí, el 93% de les pel·lícules liderades per una directora van comptar amb equips paritaris, i el 57% van superar el 70% de presència de dones professionals als seus equips.
En el sector dels videojocs, segons l’Estudi sobre els estereotips, rols i relacions de gènere de CIMA i Ars Games, quatre de cada deu professionals dels videojocs són dones. Es dediquen sobretot a tasques de localització, recursos humans, màrqueting i producció. Treballen en empreses que, en el 40% dels casos, no compten amb protocols contra l’assetjament o la discriminació. I, precisament, un 20% de les estudiants perceben la discriminació sexual com una de les traves per accedir al mercat laboral.