És un luxe poder viure entre Barcelona i Hèlsinki i gaudir del millor de cada ciutat.
Ara no puc dir quina m’estimo més, cosa que m’han preguntat més d’una vegada. Per a mi és com preguntar si estimes més el pare o la mare. A Finlàndia no hi ha dubte que la qualitat de vida és alta i l’educació és molt bona, s’han escrit molt articles sobre això. I enguany hem estat triats el país més feliç del món una altra vegada.
Com a sòcia d’una productora d’animació a cada ciutat, tinc el privilegi de veure la nostra indústria des de dins i des de fora al mateix temps, i tinc molt clar el que tenim a Catalunya d’extraordinari i únic: els nostres avantatges en l’escenari internacional són el talent i la col·laboració entre les productores.
Els artistes catalans que treballen en animació en aquest moment tenen un talent excepcional, que no hem de donar per fet. Com a productors, hem de cuidar-los, escoltar-los i atreure’ls amb projectes de pel·lícules i sèries d’animació que els apassionin. Que els interessin prou com per tornar a Catalunya o com per quedar-se aquí. Coproduccions i sèries precioses i capdavanteres que es fabriquin aquí.
Molt de talent s’ha anat a Bèlgica, Irlanda i França, i això és bo perquè dona als artistes l’experiència de treballar en altres idiomes i amb equips internacionals. Però els productors hem d’aconseguir que tornin, perquè podem ser molt grans, si ho fan.
No sé si aquest talent es deu a les escoles, a l’ecosistema cultural o a la tradició de la indústria de l’animació, molt més consolidada aquí que en altres països. La qüestió és que cal reconèixer aquest talent i estar-ne orgullós.
Un altre factor que ens prepara per a l’èxit és la cooperació entre productores d’animació i l’atmosfera de sana col·laboració, que tampoc és una cosa tan normal en altres països.
Fa temps vaig llegir un article on comparaven als grans xefs de cuina a Espanya -que es donen suport mútuament sense parar- amb els xefs francesos, que conserven un sentit de la competència més “a l’antiga”. Segur que és aquesta sensació de suport i amistat el que els ha ajudat a alçar-se i a avançar a la cuisine francesa. Fem el mateix amb l’animació, sil vous plait!